بازرسی از آسانسور در مقاطع زمانی برنامه ریزی شده صورت می پذیرد تا معلوم شودکه آیا آسانسور به سرویس نیاز دارد یا به تعمیرات پیشگیرانه؟بازرسی اسانسور ممکن است به صورت چشمی یا عینی و یا از طریق اندازه گیری بعضی از ویژگیهای فیزیکی دستگاهها باشد.
بررسی چگونگی سرویس آسانسور
در صورتیکه زمان بازرسی نیاز به سرویس آسانسور احساس شود سرویس دهی برای قسمتهای متحرک و ثابت اعم از الکتریکی و مکانیکی صورت می پذیرد.همچنین هر آسانسور باید مطابق چک لیست سرویس و نگهداری آسانسورماهیانه حداقل یکبار مورد سرویس قرارگیرد.
تعمیرات پیشگیرانه جهت سرویس آسانسور
این تعمیرات هنگامی صورت می گیرد که هنوز امکانات وسایل نصب شده در حال کار بوده و دچار خرابی نشده است .هدف از تعمیرات پیشگیرانه آن است که خرابی سیستم به تعویق افتد و فاصله های بین خرابیها رو افزایش بگذارد.ویا جلوی خرابی های احتمالی گرفته شود.
رفع عیوب
این تعمیرات مربوط به مواردی است که دستگاه از کار افتاده است و نمی تواند به وظایف پیش بینی شده عمل کند.با انجام تعمیرات لازمه، آسانسور مجددا راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرارمی گیرد.
نگاهی به چند نمونه از خرابی قطعات ناشی از عدم سرویس دوره ای
خرابی در «رزیستور»های تابلو فرمان سبب خرابی «درایو» تابلو فرمان می شود؛ «درایو» یکی از گران قیمت ترین قطعات آسانسور است؛
این در حالی است که چنانچه در سرویس آسانسور خرابی رزیستور تشخیص داده شود، هزینة تعویض «رزیستور» به مراتب کمتر می باشد.
کم شدن روغن «موتور گیریبکس» که تنها با اضافه کردن روغن در سرویس دوره ای می توان آن را برطرف کرد، سبب خرد شدن کل «موتور گیریبکس» و از از بین رفتن آن می شود. هزینه روغن موتور گیربکس کجا هزینه موتور گیربکس کجا!
تنظیم نبودن «فنر گاورنر» که تنها با یک بازرسی و تنظیم مجدد قابل حل است، موجب «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می شود.
کثیف بودن و یا وجود گرد و غبار بر روی «لقمه های پاراشوت» که تنها با تمیز کردن لقمه ها به صورت منظم در هر بازدید سرویس آسانسور و نگهداری انجام می شود ، باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می شود.
بازیینی نکردن «سیم بکسل» سبب می شود که افراد متوجه خوردگی «سیم بکسل» نشوند؛ خوردگی «سیم بکسل» باعث لیز خوردن «سیم بکسل» و در نهایت سقوط آسانسور می شود.
مشاهده مطلب »»» نگهداری و سرویس آسانسور